Lectoraat Samen Opleiden en Professionaliseren
Onderzoekende schoolopleiders aan de slag
Wij zijn Joyce Hagen en Elles van den Anker en zijn in januari gestart bij het lectoraat Samen Opleiden & Professionaliseren. Wij zijn beiden werkzaam als schoolopleider bij respectievelijk Proceon en CPOB en doen dit al jaren met heel veel plezier. Met veel praktijkervaring in onze rugzak gaan we nu onderzoek doen naar de invloed van het voltijdscurriculum op de wisselwerking tussen het leren in de opleiding en in de praktijk (en wat nodig is om dat te optimaliseren). De volgende vragen zullen centraal staan: hoe worden de studenten in het nieuwe curriculum, op de leerpleinen, voorbereid op het werken in de praktijk? En andersom, op welke wijze komen de praktijkervaringen aan bod op de leerpleinen en in de andere curriculumonderdelen? Wat betekent het nieuwe curriculum voor het opleiden en begeleiden op de werkplek; wat vraagt dat van de schoolopleiders en mentoren en van de instituutsopleiders?
We brengen de komende periode focus aan in ons onderzoek en formuleren een onderzoeksvraag. We hebben daarbij de vrijheid om ons eigen accent te leggen en rekening te houden met wat wij als schoolopleiders belangrijk vinden om het samen opleiden in de driehoek (student – schoolopleider/mentor – instituutsopleider) te versterken. We zijn benieuwd welke nieuwe pareltjes er hierdoor gaan ontstaan.
Afgelopen maand hebben we twee dagdelen mee mogen kijken op verschillende leerpleinen. We hebben genoten van de bedrijvigheid en de betrokkenheid. Natuurlijk is het voor iedereen nieuw en dat zorgt voor veel mooie uitdagingen, die enthousiast worden aangegaan.
Wij begeleiden dit schooljaar zelf geen eerstejaars studenten op onze eigen school, wel binnen onze besturen. Daar hebben we al gesproken over het nieuwe voltijdscurriculum. Graag willen we het gesprek in de toekomst breder trekken naar schoolopleiders van andere scholen. We willen immers samen zoveel mogelijk betrokken, bekwame en bevlogen leerkrachten opleiden en daarmee toekomstige collega’s.
Overigens zijn wij binnen het lectoraat de enigen die geen ervaring hebben in het onderzoeken, hierdoor zijn we soms een beetje zoekende. Gelukkig worden we goed begeleid door Miranda Timmermans en Marjolijn Peltenburg. Wanneer we verder zijn in ons onderzoek delen we graag onze ervaringen en eerste resultaten met jullie. Houd ons dus in de gaten!