Lectoraat Samen Opleiden en Professionaliseren
Blog 5, Meer perspectieven, Meer-waarde
Dat Samen Opleiden & Professionaliseren zo ontzettend krachtig is, komt vooral door al die collega’s en studenten die ieder vanuit hun eigen kwaliteiten en uitdagingen met elkaar samen werken en samen leren. De diversiteit aan perspectieven nodigt op zijn minst uit tot nadenken over eigen waarden, beelden en overtuigingen en leidt wellicht tot gedragsverandering of persoonlijke ontwikkeling.
Van onderzoekers wordt verwacht dat ze vraagstukken open en met nieuwsgierigheid vanuit meerdere perspectieven uit de theorie en praktijk benaderen. Toch ben ik er heel blij mee dat we nadrukkelijk ook collega’s uit de praktijk betrekken bij het onderzoek van het lectoraat Samen Opleiden & Professionaliseren. Zo hebben we een aantal BOC’s bereid gevonden om een actieve rol te spelen in de onderzoeken ‘Studenten als Partners bij Samen Opleiden’ en ‘Studentenwelzijn’. Ook hebben we twee nieuwsgierige schoolopleiders aangenomen bij het lectoraat: Elles van den Anker en Joyce Hagen. Zij brengen direct dat andere perspectief in, zij ervaren hoe het is om als schoolopleider alles wat we vanuit het partnerschap of de Marnix ontwikkeld hebben toe te passen in de eigen praktijk. Zij stellen juist die andere vragen, soms voor de hand liggend en soms pijnlijk. Dan realiseer je je dat “het verhaal van Roodkapje anders is als de wolf het vertelt”. Ik laat even in het midden wie hier wie is, maar denk dat de boodschap duidelijk is.
Om te voorkomen dat ik nu vooral vanuit mijn eigen perspectief reflecteer op de meerwaarde van hun deelname aan het lectoraat, heb ik ze zelf ook bevraagd: “Wat voegen jullie toe aan het lectoraat? Wat vinden jullie verrassend? Waarom vinden jullie het nodig?”. Hun antwoorden varieerden van “Het is van meerwaarde om ook vanuit deze kant mee te denken, omdat er in de praktijk dingen gebeuren die misschien niet altijd (op dat moment) op de Marnix aan bod komen, maar ontzettend waardevol zijn voor studenten” tot en met “Bovendien leer ik er enorm veel van om anders met problemen om te gaan en niet direct in oplossingen te schieten, zoals we gewend zijn. Dat kunnen we direct weer meenemen in onze eigen school, waardoor de studenten ook leren niet zomaar iets te te veranderen” en “Enne, jouw kritische blik… leren we ook weer een hoop van…”.
Mooie opmerkingen en die laatste deed me natuurlijk deugd.. maar wat me nog het meest deugd deed – en dat wil ik jullie niet onthouden – is dat ze vervolgens echt in hun onderzoeksrol doken. “Wil je de collega’s er in je blog ook op wijzen dat we onderzoek doen naar de oriëntatiekaarten en dat we op zoek zijn naar schoolopleiders die hun good practice of vragen met ons willen delen?”. Nou, bij dezen. Wie wil delen, een berichtje via het mailadres van het lectoraat (lectoraatsamenopleiden@hsmarnix.nl)volstaat!
Want: meer perspectieven, meer-waarde!
Miranda