Leren in de praktijk
Partnerscholendag
Tijdens de partnerscholenmarkt in maart kun je op zoek naar een school die past bij jouw leerwensen. We vinden het belangrijk dat je tijdens je studie op verschillende soorten scholen stage loopt.
Programma 2023
De partnerscholenmarkt vindt plaats in week van 20-24 maart.
Na de evaluatie van de partnerscholenmarkt van vorig jaar hebben we besloten ook dit jaar de partnerscholenmarkt weer online te organiseren. In de week van 20-24 maart gaan schoolopleiders op verschillende (zelf geplande) momenten (online) in gesprek met geïnteresseerde studenten. Een stappenplan en richtlijnen hiervoor ontvang je in de weken ervoor.
Invullen vacatures
Het invullen van de vacatures in OnStage, die studenten kunnen inzien in voorbereiding op de partnerscholenmarkt, start vanaf week 7. Lees hier verder…
Groeidocument
In het partnerschap vinden we het belangrijk dat studenten kennis maken met een diversiteit aan scholen. Om studenten goed voor te bereiden op de partnerscholenmarkt is het belangrijk dat het groeidocument praktijkleren wordt besproken.
Partnerscholendag
De partnerscholendag vindt op 12 april plaats op de Marnix Academie van 15.30 – 19.30 uur. Meer informatie hierover vind je in de nieuwsbrief van maart 2023.
Documenten partnerscholendag 2020
De Socratische methode
Dit is een sterk gestructureerde intervisievorm waar de inbrenger geconfronteerd wordt met eigen overtuigingen. Deze methode is ontleend aan de werkwijze van Socrates. Als zijn leerlingen problemen hadden, gaf hij geen oplossing maar stelde vragen waardoor ze het probleem onderzochten en met argumenten tot antwoorden kwamen.
Introductie Inbrenger vertelt de concrete situatie en zegt wat zijn probleem is.
Drie open vragen De groepsleden stellen ieder maximaal drie open vragen om het probleem te verhelderen. Noteer elke vraag op een post-it.
Waardering vragen De inbrenger waardeert de vragen door ze in de kolom Koud, Warm of Neutraal te plakken en geeft er commentaar bij. Koude vragen zijn niet nieuw voor hem, maar wel relevant. Warme vragen geven een nieuwe kijk op de situatie. Van de Neutrale vragen is nog niet duidelijk of de inbrenger er iets mee kan.
Antwoord op alle vragen De inbrenger beantwoordt alle vragen zonder dat de groepsleden reageren.
Tweede ronde Mogelijk zijn er nieuwe vragen, dan herhaal je de stappen 2, 3 en 4 nog eens.
Herformuleren De groepsleden formuleren het probleem alsof het hun eigen probleem is in één zin die begint met “Ik …”, schrijven ook dit op een post-it en geven het aan de inbrenger.
Waardering van herformuleringen De inbrenger plakt de herformulering – met commentaar – weer in de kolommen Koud, Warm of Neutraal.
De inbrenger herformuleert nu zijn eigen probleem.
Mening van groepsleden Deelnemers praten na over het probleem, wat er speelde en hoe de inbrenger en zijn omgeving er mee om zijn gegaan. De inbrenger luistert alleen maar.
De aanpak De inbrenger vertelt hoe hij zijn probleem gaat aanpakken, welke stappen hij gaat zetten.