Leren in de praktijk
Kwaliteitskaarten
Versterking Samenwerking
Starter, goed gestart
Het goed begeleiden van startende leerkrachten is in het belang van leerlingen, de leerkracht zelf en de schoolorganisatie. Startende leerkrachten staan voor veel nieuwe uitdagingen. De projectgroep Versterking Samenwerking; startende leerkrachten is tot stand gekomen binnen de samenwerking tussen partnerbesturen en de Marnix Academie.
De projectgroep heeft op basis van onderzoek in de literatuur en praktijk zogenoemde gouden condities vastgesteld die van belang zijn voor de begeleiding van startende leerkrachten. Deze zijn vertaald naar Kwaliteitskaarten en checklists voor elke rol die betrokkenen vervullen bij de begeleiding van de starter.
De set bestaat uit kwaliteitskaarten en checklist voor:
- De startende leerkracht zelf;
- Een mentor/maatje;
- Een coach;
- De schoolleider/locatieleider;
- De bestuurder van de schoolorganisatie.
Deze kaarten en checklists bevatten tips en geven de verschillende betrokkenen handvatten om hun rol in de begeleiding van startende leerkrachten effectief vorm te geven.
De set kaarten is gerealiseerd vanuit de subsidieregeling Versterking Samenwerking lerarenopleiding en Scholen.
Checklist Startgesprek
Checklist Startpakket
Kwaliteitskaart Bestuurders
Kwaliteitskaart Coaches
Kwaliteitskaart Mentoren
Kwaliteitskaart Schoolleider
Kwaliteitskaart Starter