Home
POO Netwerken Onderzoek en Innovatie
In zo’n netwerk worden onderzoeken binnen een zelfde thema verbonden. Ieder netwerk wordt aangestuurd door senior onderzoeker en een netwerk-coördinator.
De onderzoeken die in een netwerk plaatsvinden kunnen verschillend van aard zijn: onderzoek waarin wetenschappelijke onderbouwing centraal staat ( R&D groep), onderzoek waarin experiment centraal staat (Proeftuin) en onderzoek met het karakter van een PLG/ LWG. Welke vorm van onderzoek past bij de vraag van de school wordt in een intakegesprek besproken met de senioronderzoeker van het netwerk.
Ook komend jaar is er ruimte voor scholen om aan te sluiten bij de drie POO-netwerken Onderzoek en Innovatie.
- Digitalisering in het onderwijs (o.a. ICT, robotica, programmeren, Ontdeklab),
- Sociaal ondernemerschap (o.a. duurzaam onderwijs, burgerschap, en sociaal ondernemerschap.
- Inrichting van het onderwijs (o.a. 10-14 Onderwijs, Kindcentrum 0-13)
Wil je meedoen met jouw school? Heb je een onderzoeksvraag die aansluit bij één van deze thema’s? Wil je meer weten? Neem contact op met het Marnix Innovatie Centrum via mic@hsmarnix.nl
Hoe ziet het eruit?
In een POO-netwerk Onderzoek en Innovatie worden onderzoeken binnen eenzelfde thema verbonden. De onderzoeken vinden op een school plaats en gaan uit van een vraag van de school. Aan ieder onderzoek nemen (minimaal) deel: een leerkracht van de school, een docent van de Marnix Academie en studenten.
De scholen binnen een netwerk komen onder leiding van een senior onderzoeker vier keer per jaar bijeen in een netwerkbijeenkomst om kennis te delen, elkaar te inspireren, gezamenlijk een dilemma te bespreken, een gast uit te nodigen, etc. Ieder netwerk wordt aangestuurd door een netwerk-regisseur vanuit de Marnix Academie. Deze netwerk-regisseur organiseert ook de netwerkbijeenkomsten.
De onderzoeken die op de scholen plaatsvinden kunnen verschillend van aard zijn: onderzoek waarin wetenschappelijke onderbouwing centraal staat (R&D groep), onderzoek waarin een experiment centraal staat (Proeftuin) en onderzoek met het karakter van een leergemeenschap (PLG/ LWG). Welke vorm van onderzoek past bij de vraag van de school wordt in een intakegesprek besproken
Voorwaarden voor deelname van scholen:
- De school heeft een eerste onderzoeks/innovatie-idee dat aansluit bij een van de drie netwerken.
- Er is draagvlak binnen de school om langere tijd (1-3 jaar) met dit idee aan de slag te gaan en te participeren in het netwerk.
- De school stelt een leerkracht voor 80 uur per schooljaar beschikbaar om te participeren in het netwerk. Deze 80 uur wordt deels gefinancierd door het POO (40 uur) en deels door de school (40 uur)
Uitgangspunten onderzoeksgroepen Partnerschap
- In onderzoeksgroepen leren en participeren studenten en docenten/onderzoekers van de Marnix Academie en leerkrachten/bestuurders van scholen uit het Partnerschap POO met en van elkaar. De school is eigenaar van het onderzoek en neemt de leiding in de onderzoeksgroep. In de onderzoeksgroep krijgt de school de kans om, onder begeleiding van een senioronderzoeker, een docentonderzoeker van de Marnix Academie en met hulp van studenten van de Marnix Academie, samen onderzoek te doen.
- Iedere school kan meedoen in een onderzoeksgroep. Scholen die uit zichzelf al veel bezig zijn met onderzoek en ontwikkeling kunnen meedoen, maar ook scholen die hier nog geen of minder ervaring mee hebben zijn van harte welkom.
- Onderzoeksgroepen kunnen op verschillende manieren samen onderzoekend innoveren (bijv. als R&D-groep, Proeftuin of PLG/LWG)
- Onderzoeksgroepen met een gemeenschappelijk thema maken deel uit van een netwerk van onderzoeksgroepen. Meerdere keren per jaar komt het netwerk bijeen om ervaringen uit te wisselen.
- Iedereen die participeert in een onderzoeksgroep committeert zich voor een bepaalde periode aan het project. Bij aanvang van de onderzoeksgroep worden met elkaar verwachtingen uitgesproken over ieders inzet.